החברה העירונית ראשון לציון, תרבות, ספורט, נופש - עמוד הבית

החברה העירונית ראשל"צ לתרבות, ספורט ונופש בע"מ

תערוכה משותפת - מלינה גברעם ופנינה שריג


מלינה גברעם/אמולסיה

סדרת עבודת העוסקת באלבום משפחתי, סצנות מתוך עבר ילדות .

למלינה לא נותרו צילומי ילדות מעבר ילדותה, מלינה יוצרת  גוף עבודות ,אלבום משפחתי משלה מתוך  זיכרונות, סיטואציות נורמטיביות  מבית אבא, ציורי סלפי שלה ושל אמה. שחזור של אלבום משפחתי, בני המשפחה ההורים האחים ,סביבת ילדותה, הצריף בו חיה, סצנות מתוך דינמיקה חיים: הליכה על הדיונות, גן ציבורי ,נדנדה, משחקים באחו, משחקי גומי, דימויים מתוך זיכרונות עמומים נהפכים לחזות ממשית על בד קנבס בשחור לבן התואם את צילומי התקופה. 

משחקי ילדות, צעצועים :קרטונים שנהפכים לעגלות, כיסא הפוך למיטת בובות, בובות סמרטוטים (שמלינה יצרה בעצמה)מרחב המשחקים היה מאד מצומצם, צריף רעוע  מעץ קטן ,בה גרו כל בני המשפחה, מלינה ישנה במיטה מתקפלת.

מלינה יוצרת ביוגרפיה משפחתית באמצעות טכניקה מעורבת של רישומים בגרפיט ,פד גזה על בד קנבס, מרוחים בדבק. לדבק משמעות של שמירה ותיעוד לדורות.
לתא המשפחתי  פרשנות סובייקטיבית ,חברתית ותרבותית, כאב של חיי מולדת בשנות החמישים.

נסיבות משפחתיות המתאפיינת בגילויים הדדיים של אהבה, הנצחת רגע, נוסטלגיה. עיסוק בזיכרון שאבד, מסע שמחבר בין הזיכרון האישי לזיכרון הכללי. סדרת הציורים מעלה שאלות על מושג המשפחה בשנות החמישים, שאלות על קיום, אחדות ואושר. מלינה בוחנת את התא המשפחתי ומנציחה את זהותה וזהות המשפחה.

דיוקנאות משפחתיים הצומחים מתוך תפיסת המשפחה כבעלת חשיבות ראשונה במעלה, היחסים בין בני המשפחה, אימא ובת, שני אחים אוחזים יד  ומתהלכים בשדה הפתוח ,אב מחזיק את ביתו על הברכיים, תמונה של כל בני המשפחה מתהלכים קרובים באחו.

הדיוקן המשפחתי מגלה יחסי קרבה בין בני המשפחה ורגעי בדידות. שחזור סיטואציה של משחק עם בובה, כשמלינה נשארת לבד בביתה כשהוריה עובדים ,מתאמצים לפרנס את המשפחה.
המרחב המשפחתי המצומצם וההתנהלות בתוכו, שינה במטבח עם מיטה מתקפלת.

לצבע תפקיד משמעותי בעבודותיה, שחור ולבן, גוונים שונים של אפור. בעזרת בחירת הצבעים מתעדת את המציאות ומחקה אותה ,מסייעת לבטא ביתר דייקנות את רעיונותיה, מצבי רוחה, הרהורי הדמויות והמסרים המובילים, הצבע משמש באופן ישיר כאמצעי הבעה להעברת האינפורמציה המושגית. כל גוון יוצר זיכרונות עם משמעויות שונות. הצבעים על גווניהם הרבים הופכים לנושא בפני עצמו.

מלינה הכינה בילדותה בובות סמרטוטים, משחזרת את סדרת הבובות בספריה מיוחדת לשמר את האוסף. התערוכה  משקפת את העיסוק ביחסים בין משפחתיים מתוך עמדה סובייקטיבית של זיכרונות ,מראות  ודמיון פורה.  

אוצרת התערוכה –האמנית טובה פסח 


גיאולוגיה - אידיאולוגיה.

גיאולוגיה – אידיאולוגיה עוסק בדימויי טבע ונוף, שכבות אדמה, מרבדים, מרבצים ,סדקים ושברים. מנעד רחב של אינפורמציה המתכנסת לתיאורים ויזואליים, מרהיבים ביופיים, סימנים נושאי משמעות, תופעות טבע. רקמת אדמה שהופכת לרקמת אדם .

מבשרו של הנוף המדברי עולה ההיסטוריה האנושית של החברה הישראלית, שורשים המעלים אסוציאציות של בריאת העולם במדבר. בין שכבות המדבר צצים שמותיהם של שנים עשר השבטים המעידים על המקורות.לחולות גוונים רכים וטקסטורה זורמת, דימויים בעלי מרקם גס, מחוספס המדגיש אותם כאלמנט זר בתוך הנוף העצום, דילמה בין האדם לבין כוחו העצום של הטבע. אלמנטים ארכאולוגים בשכבות העתיקות, מבצבצות מבעד לרבדים שהצטברו, תופעה ציורית שנרקמה מתוך התבוננות מדוקדקת וקשובה לנוף של מכתש רמון. סיפור של חברה ,נרטיב הנמשך ומתגלגל מתקופות עתיקות ועד לימינו. חיבור בין אדם לאדמה, יצירת אדריכלות אישית של היקום האישי.

בנימים של האבן יש זרימה של חיים, הציור מהדהד בין המופשט לפיגורטיבי, העין לרגע מזהה את המוכר ורגע אובדת בתוך כתמי הצבע והקו בציור, המבט, לאט לאט מצליח לפורר את חומת האבן. הציור נעשה בשכבות מרובדות, זו על גבי זו, מהכהה אל הבהיר. לנקודת מבטה האישית של פנינה ,נוף חתך המגולם בו נוף פנימי, נוף קרביים של אדמה, חתך גלי וסכמתי,  סכמה ויזואלית מוסכמת, תוצר של ידע ,לימוד והקשבה למקום, למצוקים הנישאים לגובה למקום מרוחק, יבש ומרטיט.

יצירות  המזכירות ומעלות על הדעת את הפסוק "כי עפר אתה ואל עפר תשוב" מחזקות את המשמעות הסמלית של העבודות, נטועות, שואפות אל הנצחי האינסופי והנשגב.

סדרת עבודות נוספת המרמזות על שריפה, חדלון, עיסוק באש ככוח בורא או מכלה, גורם המייצג בו זמנית חיים ומוות. תהליך יצירה החוקר את כוחות החיים הטמונים בהתחדשות לצד הפוטנציאל. 

אוצרת: טובה פסח 
"עירום וחול ימין ושמאל וצהוב מדבר ללא משעול"  (מילים יעקב פיכמן)

הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד

GUI: Grid_1.asp
close